Musiikki hiipi puutarha- ja luontoliikuntapäiväkotiin

”Eskarit kulki monoissa, Musiikkitalolle parijonoissa”

Ensimmäinen vuosi uutena (musiikki-)taidepedagogina Siimapuiston puutarha- ulkoiluliikuntapäiväkodissa huipentui huhtikuisena torstaiaamuna eskarilaisten kanssa retkeen Helsingin Musiikkitalolle kuuntelemaan koululaisten ja ammattisäveltäjien ja – soittajien ”Kuule, minä sävellän” -konsertin harjoituksia ja sen innoittamina lasten omiin sävellyksiin.

Näitä sävellyksiä esiteltiin ennakkoon ihastuneille isovanhemmille isovanhempien päivänä –                     ja äitienpäiväkahveja varten niistä tehtiin videot esitettäväksi äideille – tietysti itse tehtyine instrumenttikopioineen.

 

 

”Meidän poikahan osaa laulaa!”

Musiikkitalolla vierailleiden eskareiden ryhmässä on 14 lasta, joista vain kaksi on tyttöjä. Poikavaltaisessa eskariryhmässä ei syksyn alussa laulaminen ollut itsestään selvyys, mutta kun musiikkipedagogi ”tuli talohon ja sanoi: Lauluja tänne näin!” alkoi kuulua syksyn kuluessa joiltakin vanhemmilta hämmästyneitä kommentteja siitä että heidän poikansa on ruvennut laulamaan!

– Niinkin voi käydä kun musiikkipedagogi tulee taloon…

Puhumattakaan siitä muusta, mitä taidepedagogi saattaa tehdä … ;

Soittaa eri soittimia tai vaikka xylitoli-purkkeja…. Laulaa oopperaa ja askarrella styrox- s-paloista ja paperista minikokoisen ”Figaron häät”-esityksen niille, jotka eivät päässeet mukaan oopperalle… Säestää kantelekurahousubändin kanssa ulkona pikkulusikoilla ja kanteleilla Maammelaulua…. Järjestää taidenäyttelyitä ja oopperankuuntelua… Kantaa muun henkilökunnan iloksi(hmm) nokkahuiluja ja kukkopillejä koko joukolle mukaan metsäretkelle…Ilmestyä juhliin milloin Sibeliuksen vaimona tai vanhana kanteleensoittajana, milloin pyrytyttönä tai vaikka karhuna… Lainata Itä-Vantaan musiikkikoululta soittimia ja perustaa bändihuoneen päiväkodille:                     Pk-bändissa kaikki saavat soittaa ja laulaa -yhdessä ja soolona – ja vielä johtaakin.

”Yhteisiä tutkittavia asioita ja vapaata ilmaisua”

Tuon eskariryhmän lisäksi jaan aikani toisenkin eskariryhmän kanssa sekä pidän musiikkiliikuntaa ja musiikkitunteja kahdelle-kolmelle viskariryhmälle (= 5 v. ryhmä), joten tähän päiväkotimaailmaani kuuluu viikoittain n. 50 lasta omine (kullakin hetkellä maailman tärkeimpine) asioineen. Työpäiviini mahtuu niin iloja, haleja kuin surujakin ja kaikki tietävät että aloittaessamme musiikkituokiota huoneessani, siellä saa ensin kokeilla eri soittimia rauhassa ( -tai ”ei rauhassa”, jos siltä tuntuu…) ja musiikillisen yhdessä tehdyn hetken jälkeen leikkiä vapaasti (olemmehan yhdessä opetelleet syksyn aikana kunnioittamaan soittimia).

 

Mitä musiikki on lapsille ?

On yleisesti tunnettu tosiasia että musiikki kehittää useita alueita aivoissamme. Se auttaa mm. keskittymään ja rauhoittumaan, avaa kuuntelukykyä ja toisen huomioonottamista ja kehittää myös liikunnallisia taitoja mm. tasapainoaistia.  Mutta mitä ajattelevat päiväkodin lapset musiikista ja erityisesti tämän vuoden päiväkotimusisoinnista?

 

”Taidepedagogi reportterina”

”Hyvää päivää -saisikohan teitä haastatella? Osaisittekohan vastata kysymyksiin                                          ”Mitä musiikki ja päiväkotimusiikki on? Ja mitä olette oppineet/osaatte nyt verrattuna syksyyn?”

”Joo – saa!”.

Ja tällaisia vastauksia antoivat näihin kysymyksiin Siimapuiston 4- 6 -vuotiaat Kukkaniityn, Lammenrannan ja Sammalmättään ryhmistä:

”Tehdään taas museota!” ”Se oli taidenäyttely.” ”Joo sitä!”

 

”Rentoutusta”.

 

”Musikaalista musiikkia voi harrastaa.”

 

”Musiikki vähän rauhoittaa ihmistä.

Sitä on kiva kuunnella ja jos ei ole muuta tekemistä niin voi kuunnella sitä.

Rokkia on kiva kuunnella ja ”Vain elämää” -musiikkeja.”

”Salange-?, Minecraft -musiikkeja.”

 

”Norsuja! Joi vettä ja välillä tanssi ja lauloi norsulauluja: Tyytyty tyyt tyyt TYYT!

Voi olla myös apinoita. Ne sanoo: Uu Uu A A!

Kiipeillä puissa. Apinamusiikkia banaaneilla: Klok Klok Klok.”

 

”Baby-lauluja osattiin (..Tuiki tuiki…),

Nyt osataan muita: Lordin bändi, Ärrä uu äppäruppa,Pulut kulki monoissa…, Tänään kasvaa meille ystävyyden puu…, Kukkudi pum…”

”Soittamaan! Pianoa, viulua, kitaraa, rumpua, rokkistara-kanteletta”

”Kanteletta on helppo soittaa.”

”Nuotteja. Omia biisejä.”

”Että viululla voi soittaa matalalta ja korkealta ja se on kiva soittaa.”

”Rokkia!”

”Kovaa rokkia!” (ja jatkaa):

”7 vuohia lähtee kauppaan. Sitten ne tapaavat possut ja ne menivät ostamaan kauraa.

Kaurat putosivat lattialle. Sitten tuli kaupan myyjä: Saatte maksaa nuo kaurat!.

Ne maksoivat ja ostivat uudet kaurat. Menivät kotiin ja lähtivät rokkikeikalle.

Soittivat pianoa, rokkikitaraa ja rumpua ja huuliharppua. Sitten koko yleisö huusi ja taputti. Rokki kuulosti tältä: Täättärättäättää…. ”(Yleisö: se oli hyvä bändi!)

”Saako nyt soittaa sitä viulua?”

Johanna Pahtela, Taidepedagogi, Vantaa

ja Siimapuiston päiväkodin lapsia