MUSIIKIN TAIKAA LUMMEPOLUN PÄIVÄKODISSA

Laulaen iloa saamme, sitä myös toisille jaamme. Hetkinen siis laulakaamme,
musiikki yhteistä on! (Jorma Ollaranta)

Musiikki yhteistä on -laulu raikuu eskarilaisten siivotessa liikuntavarastoa. Talon toisessa päässä 4-5-vuotiaiden ryhmässä taas lauletaan syksystä saakka tuttua siivouslaulua, jossa sanat ovat helpot ja tarttuvat: Siivotaan ja siivotaan …ja sitten SEIS! Välillä lauletaan lasten toiveesta hitaasti ja välillä nopeasti ja näin siivous sujuu kuin leikiten. Laulu on ujuttautunut mukaan myös pukeutumistilanteisiin ja muihin päivän hetkiin täysin spontaanisti niin lasten kuin ryhmän aikuisten toimesta.

Työskentelen taidepedagogina Lummepolun päiväkodissa Urheilupuiston toimintayksikössä Sudenpentujen ryhmässä, jossa on 4-5-vuotiaita lapsia ja Vauhtareiden eskariryhmässä. Molemmissa ryhmissä on 23 lasta, joista kummassakin yksi tehostetun tuen lapsi. Käytännössä olen koko ryhmän käytettävissä ja huolehdin omalta osaltani sekä taidekasvatuksesta että osallistun arjen erilaisiin toimintoihin lapsia auttaen.

1     2

Kuva 1 Sadepisaroiden ropinaa alkusyksystä Sudenpentujen ryhmässä, Kuva 2 Soittorasian soittoa ja ihmettelyä,

Olen musiikin alan ammattilainen ja valmistunut varhaisiän musiikinopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi. Taidepedagogina pääsen tekemään unelmatyötäni, musisointia ja luovaa toimintaa lasten kanssa. Pidän molemmissa ryhmissä viikoittaisia musiikkituokioita, joissa lauletaan, lorutellaan, soitetaan, liikutaan, tanssitaan ja kuunnellaan musiikkia. Koen monipuolisen ja eri aisteja aktivoivan tekemisen hyvin tärkeänä lapsen kehitykselle ja hyvinvoinnille. Musiikillisen toiminnan kautta opitaan paljon myös muita tärkeitä kasvuun ja kehitykseen liittyviä asioita, kuten toisten huomioimista ja oman vuoron odottamista. Myös muisti ja kieli kehittyvät laulujen ja lorujen avulla ja lapsi saa onnistumisen kokemuksia musisoinnin kautta, joka taas tukee lapsen positiivisen minäkuvan kehittymistä.

Lisäksi olen pitänyt lapsille pianonsoittotuokioita ja eskarilaisille säännöllisesti musiikkiliikuntaa ja näissä molemmissa toiminnoissa on mahdollisuus omalle luovalle keksimiselle ja itsensä ilmaisemiselle. Varsinkin innokkaita pianonsoittajia riittää jonoksi asti.

3  4  5

Kuva 1 Marionettinuken liikuttelua, Kuva 2 Laita musiikillisen tauon aikana tietty määrä kehonosia lattiaan  – harjoitus, Kuva 3 Tasapainoilua musiikkiliikunnassa

Aika on kulunut kuin siivillä siitä asti, kun tulin taloon elokuussa 2016. Oma roolini on selkiytynyt pikku hiljaa ja olen tasavertainen tiimin jäsen, joka saa heittää ilmoille musiikillisia ja muitakin ideoita, jotka elävöittävät toimintaa. Olemme havainnoineet lapsia ja heidän kiinnostuksen kohteitaan ja kysyneet myös suoraan, mistä asioista lapset ovat kiinnostuneita. Näin olemme saaneet toimintaamme erilaisia teemoja, joiden ympärille olemme suunnitelleet muun muassa musiikillista, käden taitoja sisältävää ja liikunnallista tekemistä.

Tähän mennessä olemme seikkailleet Sudenpentujen kanssa Piilometsässä, jossa kohtasimme muun muassa eläinystävämme Siili Santerin, teimme lasten Star Wars –huuman innoittamina jännittävän avaruusmatkan, vietimme joulua Tonttu Tanelin kanssa ja muutuimme öisin eloon herääviksi lumiukoiksi. Olemme myös kuulleet jänöpupun ja pakkasen kilvoittelusta ja auttaneet sammakkoprinssiä muuttumaan takaisin ihmiseksi. Etenkin avaruusmatkalla tutuksi tullut Robotti-laulu on ollut Sudenpentujen mieleen.

6  7 8

Kuva 1 Laulupiirtäen toteutettu siili Sudenpentujen musaryhmässä, Kuva 2 Piilometsän eläimiä tutkimassa, Kuva 3 Sudenpentujen lapsia harjoittelemassa Keltaista laulua kevään cd-projektia varten

Eskareiden kanssa olemme heidän toiveestaan inspiroituneet luonnosta pitkin vuotta laulamalla esimerkiksi sateesta, eri eläimistä ja muista luonnon ihmeistä. Vuoden suosituimmiksi lauluiksi ovat kohonneet Musiikki yhteistä on, Revontulitanssi ja Sade, johon lapset eivät tunnu kyllästyvän koskaan. Myös laulupiirtäminen kaverin selkään on ollut tykätty juttu ja sitä tehdään joko koko porukalla piirissä istuen tai sitten saan lapsen kerrallaan syliini istumaan. Satuhieronta on toiminut vastaavana rentoutumismuotona etenkin eskariryhmän vauhdikkaassa arjessa.

Olemme tutustuneet lasten kanssa erilaisiin rytmisoittimiin, viisikieliseen kanteleeseen ja pianoon sekä luonnosta ja muista kodintarvikkeista löytyviin soittimiin. Lisäksi olemme valmistaneet  eskareiden kanssa itse omia soittimia ja kävipä päiväkodissa Mikko Perkoila esittelemässä valmistamiaan uusiosoittimia, jotka olivat lapsista hurjan kiinnostavia. Viisikielinen kantele on ollut pianon ohella todella suosittu soitin.

9    10

Kuva 1 Innokkaat kanteleensoittajat, Kuva 2 Vesiaiheisen laulun säestämistä lasten valitsemilla soittimilla

Olemme hyödyntäneet myös teknologiaa musiikillisessa tekemisessä, sillä olemme harjoitelleet säveltämistä Sketch -a-song -tablettisovelluksen avulla ja pareittain tehdyistä sävellyksistä on tullut hauskoja ja persoonallisia. Tällaisessa toiminnassa on pystytty treenaamaan kuuntelemista, oman vuoron odottamista, yhdessä keksimistä ja päätöksentekoa. Yhteiset tuotokset on ollut kiva kuunnella koko ryhmän kanssa ja yksi tyttö sävelsi eskareiden varhaiskasvatuspäivän näytelmään jopa alkumusiikin kyseisellä sovelluksella.

Eskareiden yhtenä kevään teemana on ollut vesi. Kävimme jo ennen joulua Vantaan taidemuseossa Joki- näyttelyssä, jossa kuulimme kiinnostavaa tietoa Vantaan joesta ja saimme tehdä omat jokioliot muovailuvahasta. Teimme yhteen eskarilaisten tilaan joen sormimaalauksena ja jokainen lapsi sai tehdä oman kalansa jokeen liitutyönä. Lapset saivat keksiä pienryhmissä joko laulun tai räpin veteen liittyen ja kumpiakin syntyi; esimerkiksi Sukeltaja ja hai -laulu kalevalaisen melodian siivittämänä. Olemme myös harjoitelleet Vesihiisi -räppiä koko ryhmän kanssa. Valmistimme myös huovuttamalla omat rytmimunat ja osan mielestä huovutus tuntui erityisen oudolta ja vähän ällöttävältäkin, mutta se oli kaikille varmasti uusi ja jännittävä aistikokemus.

11

12

Kuva 1 Eskareiden kaloja joen syövereissä , Kuva 2 Eskareiden valmistamat rytmimunat

Päiväkodin kevään yhtenä isona projektina on koko talon yhteisen cd-levyn äänitys. Jokainen ryhmä esittää itse valitsemansa laulut tai lorut ja mukaan tulee myös pari kaikille yhteistä lauluesitystä. Mukaan on valittu vuoden aikana tutuiksi tulleita lapsille mieluisia lauluja ja kokonaisuudesta tulee varmasti hieno.

Vuoteen on sisältänyt paljon kaikenlaisia tapahtumia ja musiikillista toimintaa ja parasta on ollut, kun lapset ovat löytäneet mieluisia lauluja tai alkaneet keksiä omia lauluesityksiään, joita he ovat esittäneet ylpeinä muille lapsille ja aikuisille. Musiikin tarttumista kaikkeen toimintaan ja lasten elämään on ollut hienoa seurata ja se ilo, mitä lapset saavat esimerkiksi laulamisesta, tuntuu valtavana lämpönä taidepedagogin sydämessä. Koen, että tällä työllä ja omalla läsnäolollani on todella merkitystä.

 

Hannele Virsu,
taidepedagogi, musiikkikasvatus
Lummepolun päiväkoti